Nepřehlédněte
Kategorie: 1. třída

Ohlédnutí za 1. epochou matematiky

Ohlédnutí za 1. epochou matematikyMatematika = niterný rytmický proces Vycházíme vždy z celku = souvisí s lidskou přirozeností

 

Ohlédnutí za 1. epochou matematiky

 

Průpověď

Kalendář, den, měsíc, roční doba

Promluvení – mluvící kostka – zážitek ze včerejšího dne = ohlédnutí

Protažení

Procvičení smyslů – počítání

Sluch, hmat, zrak

Pohybem – skoky

Tleskání

Počítání s rýžovými pytlíčky, nahlas, potichu…

Matematika = niterný rytmický proces

Vycházíme vždy z celku = souvisí s lidskou přirozeností

Matematika má 2 nohy svět tvarů a svět čísel. Svět tvarů objevujeme v epochách forem (kde cvičíme obrazné-geometrické myšlení) a svět čísel v epochách matematiky. Tím, že matematiku budujeme rovnoměrně na obou nohách, bude do budoucnosti pevně založena (stát pevně) a na ní se může v pozdějších letech budovat vlastní svobodné individuální myšlení a poznávání

 

Matematika v prvních letech školy - to je hlavně pohyb a rytmus, dále pak objevování krásy čísel a jejich zákonitostí.   

  • počítat vždy v pohybu, nejvhodnější chůze (počítání předmětů v okolí…)
  • každodenní opakování
  • rytmizace číselné řady
  • základní principy: kvalitativní (číslo 1 je největší – celek... otázka pro děti: Co je na světě jenom jedno? Děti odpovídají… Příběh, básnička...)

kvantitativní (význam množství...)

Co jsme se naučili?

 

Zavádění římských číslic – epocha listopad

  • použití prstů – starořímské číslice (prstová čísla)

           nejstarší zápis čísel

  I.    II.    III.    IIII.    V.    VI.    VII.    VIII.    VIIII.    X.    XI.    XII.

  • hledat kvalitu každého čísla
  • co je jen jedno..., dvě... (hledáme na těle, ve třídě, ve světě, doma...)

 

  • 1 – slunce (hlava, břicho, nos, dveře, tabule, paní učitelka, slunko, země, měsíc...)
  • 2 – den a noc (oči, uši, ruce... den a noc, muž a žena...)
  • 3 – rodina – táta, máma, dítě (3 cesty; 3 zlaté vlasy děda Vševěda, 3 oříšky pro Popelku...)
  • 4 – roční doby (končetiny, mezery mezi prsty, lístky čtyřlístku, 4 živly, 4 světové strany...)
  • 5 – okvětních lístků (prstů na ruce, na nohou... pěticípá hvězda – pentagram, 5 konců člověka)
  • 6 – stěn v plástvi ve včelí komůrce (šesticípá hvězda, 6 stěn křišťálu...)
  • 7 – barev duhy (7 dnů v týdnu, 7 tónů, 7 teček na berušce, 7 hvězd Velkého vozu, 7 krkavců, 7 trpaslíků...)
  • 8 – nohou pavouka (8 nohou mravenečka, 8 očí pavouka, 8 nohou mouchy, 8 chapadel chobotnice, 8 základních směrů – S, Zj, J, V, SV, SZ, JV, JZ...)
  • 9 – devatero kvítí, devatero hor (devatero řek, devítihlavý drak, 9 měsíců těhotenství…)
  • 10 – prsty na obou rukou (prsty na nohou, nehty na prstech...)
  • 11 – hvězdičky v okně (květiny ve váze... toto číslo nemá svou zákonitost...)
  • 12 – měsíců v roce (12 znamení, 12 panen ve Zlatovlásce, 12 měsíčků v pohádce, 12 čísel na hodinách...)

Zavádění arabských číslic

  • vyvozování počtu = rozdělování jednoho velkého celku
  • důležité, aby děti poznaly a prožily obě možnosti (kvalitativní i kvantitativní)
  • do 10-ti mají číslice vlastní názvy -) skládání dvou čísel
  • sčítání a odčítání – ještě bez znamének: PŘIDÁVÁM, UBÍRÁM pohyb dětí po třídě
  • sluchové počítání, hmat, chuť
  • psaní na záda, číselné diktáty, (číslo o 1 menší, o 2 větší...)
  • názorné kroky malých početních úkonů (přírodniny, prsty)
  • modelování s voskem – rozdělovat kuličky na určitý počet kolik jich máte dohromady se sousedem, dohromady ve vlaku...
  • kaštany, mandle, knoflíky
  • přenést určený počet nohama
  • počítání do 20 – v 1. epoše
  • zavedení číselných řad – zavádět tam i zpět 1, 2, 3 – 3, 2, 1 atd.
  • na tabuli jsou čísla od 1 – 20,  kde je číslo 15, které je před ním, které je za ním.

Na co děti přišly?

  • Jednička (Slunce) - JEDNOTA – hlava, krk, nos, čelo, brada, tabule, Slunce, Země, Měsíc, maminka
  • Dvojka (noc a den) – máma a táta, světlo a tma, ruce, nohy, oči, uši
  • Trojka (muž, žena, dítě) – 3 králové, 3 oříšky pro Popelku, 3 princezny, semafor
  • Čtyřka (jaro-léto-podzim-zima) - 4 mezery mezi prsty, 4 končetiny, 4 nohy psa, čtyřlístek, 4 světové strany
  • Pětka (pět okvětních lístků šípkové růže) - 5 prstů na ruce, na noze, pěticípá hvězda, hvězdička v rozkrojeném jablku
  • Šestka (plástev včelky) – 6 stran, šesticípá hvězda, 6 na kostce Člověče
  • Sedmička (7 barev duhy) – 7 otvorů na hlavě, 7 dní v týdnu, 7 krkavců,  7 trpaslíků, 7 teček na berušce,  7 hvězd Velkého vozu
  • Osmička (8 nohou pavouka) 8 chapadel chobotnice
  • Devítka (devatero hor a devatero kvítí) - 9 měsíců těhotenství, 9-ti hlavý drak
  • Desítka (10 prstů na rukou) – 10 prstů na nohou
  • Jedenáctka (hvězdičky v okně) - čeho je ve světě 11? To není tak lehké najít, bratrovi je jedenáct, jedenáct ručníků, jedenáct oblíbených knížek, fotbalová jedenáctka
  • Dvanáctka (12 měsíců) - 12 měsíčků v pohádce, 12 znamení zvěrokruhu, 12 čísel na hodinách, 12 stejných panen ve Zlatovlásce

 

  • číselný diktát - na papír přehnutý na 6 políček jsme psali číselný diktát (do levého dolního rohu napiš pětku atd.) – orientace v ploše (nahoře-dole, vpravo-vlevo), procvičování forem číslic
  • zvonkohra – počítání pomocí sluchu, kolikrát jsem cinkla..?? dupla..?? kombinace..
  • ovečky – kaštany ve dvou krabičkách od vajec
  • orientace v čase – dny v týdnu, měsíce, (tam zpět) + pytlíčky…+ komunikace, co se v tu dobu děje. Př. V červnu? Zrají jahody…
  • pohádky – O třech přadlenách, O naší Zemi, Sůl nad zlato, Čert a Káča
  • vyprávění - denně mají děti možnost vyprávět své zážitky na různá témata, každý pátek děti vyprávějí pohádku paní učitelce - postupně navazují tak, jak se hlásí, dokud samy nepřeříkají celou pohádku
  • vyrábění - výroba lampionků na Svatomartinskou slavnost, papírové hvězdy
  • malování - barevné příběhy
  • kreslení - obrázky voskovkami k pohádkám, obrázky s kvalitami čísel v epochových sešitech     

 

Projektový den: Tyto dny jsou velmi důležité pro socializaci jedince, spolupracují prvňáčci až páťáci. Navzájem si pomáhají, okukují a učí se komunikovat, prosadit se.(fotogalerie školy)

Den republiky

Dýňová stezka

Aktivní muzikoterapie bubnování

Svatomartinská slavnost

Sběr papíru

Jak se sází les

 

Úkoly:

  • Orientace v čase: ráno, poledne, odpoledne, večer
  • Umět pojmenovat roční doby
  • Umět postupně pojmenovat měsíce v roce (kdy jsou prázdniny, kdy Vánoce, kdo doma slaví narozeniny, který měsíc, kdy zrají jahody…)
  • Prosím o spolupráci při vytyčování základních pravidel slušného chování: nikomu úmyslně neubližuji, co není moje neberu si…
  • Už jsem školák, dodržuji pravidla: zdravím, poděkuji, používám slušná slova, učím se požádat o pomoc, učím se pomoc nabídnout, počkám až na mě přijde řada…
  • Když ruce pracují, ústa mlčí. Kouzelná slovíčka otvírají srdíčka. Udržuji kolem sebe pořádek, po práci si uklidím.

 

Inspirace:

Můžete si vyzkoušet společně:

  • urči počet předmětů (oříšků, jablíček…)na talíři, ale se zavázanýma očima
  • určit počet ťukání nějakým předmětem, ale ten, kdo určuje je otočený. A naopak, dítě ťuká a vy určujete. Je pro ně těžké, někteří jej odmítají, ale je velmi důležitý pro rozvoj vnímání a soustředění. Snadnější je vyťukávání na záda
  • můžete si psát číslice na záda navzájem – velmi oblíbené
  • číselná řada 1 – 20 nahlas, tam i zpět
  • řeknu číslo př. 8, které číslo je před ním, které číslo je za ním

 

Děkuji za spolupráci. Jarmila Prášková

 

ČEKÁ NÁS EPOCHA ČESKÉHO JAZYKA: 4 týdny - SAMOHLÁSKY

Časový plán vyučovacích hodin

Třída s waldorfskou
výukou
Základní škola
1. EPOCHA 8.00 - 8.45
2. 7.55 – 9.45 9.00 - 9.45
3. 10.10 - 10.55 10.10 - 10.55
4. 11.05 - 11.50 11.05 - 11.50
5. 12.00 - 12.45 12.00 - 12.45
6. 12.55 – 13.40 12.55 – 13.40

Kalendář akcí


13.12.
Vánoční dílny, besídka
Po
16.12.
Vánoční tvoření Muzeum 3. - 5. třída
Út
17.12.
Setkání dětí ze ZŠ a MŠ
So - Ne
21.12. - 5.1.
Vánoční prázdniny
Čt
16.1.
Rodičovské schůzky

31.1.
Pololetní prázdniny

Kontakt

Základní škola
Telefon: +420 515 228 131
Email: zskucharovice@gmail.com
Mateřská škola
Telefon: +420 515 228 122
Mobil: +420 727 874 767
Email: ms.kucharovice@tiscali.cz
Školní jídelna
Mobil: +420 732 517 688
Email: kucharovice.jidelna@seznam.cz
Školní družina
Telefon: +420 515 550 665

Adresa

Základní škola a Mateřská škola Kuchařovice, příspěvková organizace
8. května 39
669 02 Kuchařovice

IČ: 70989974
ID datové schránky: sz5ktph
Ředitel: Mgr. Alena Vavroušková
Telefon: +420 515 550 665

nahoru