V rámci epochy ŘEMESEL, která žákům otevírá poznání různých řemesel v průběhu
školního roku, nás pan Žák přivítal ve své kovárně.
Děti se dozvěděly nejen zajímavosti o tomto řemesle, ale měly možnost osahat si nástroje
mistra kováře. Viděly, co je to kovadlina, výheň, různá kladiva a velmi je zaujal buchar.
Největším zážitkem bylo, že si každý mohl vykovat svoji skobu. A pro štěstí jsme dostali
podkovu do třídy, kterou před námi pan kovář vykoval, aby nám to učení pěkně šlo.
Je jen málo řemesel, která překonala tisíciletí, stále existují a jsou potřebná pro dnešní
generace. Jedním z těchto řemesel je řemeslo kovářské. Řemeslo, které snad nejvíce ze všech
řemesel hýbalo dějinami. Na konci mladší doby kamenné byly objeveny kovy a nastal
obrovský pokrok významný pro celé lidstvo. Během doby bronzové, železné a středověku
měla kovářská práce nepostradatelný význam pro výrobu zemědělského nářadí, stavebních
prvků, zbraní, šperků a nástrojů pro mnohé další řemeslné obory. Sortiment kovářské výroby
se postupně rozrůstal a s tím i význam kovářů. Na vesnici se stal kovář jednou
z nejdůležitějších postav, a to i v životě společenském a politickém. Koval výrobky potřebné
pro chod domácností, okovával koně, vyráběl zbraně a v neposlední řadě fungoval často i jako
felčar způsobilý například k trhání zubů, a s asistencí své manželky nabízel využití hojivých
bylinných preparátů. Dnes je úloha kovářů spíše tradiční povahy, přesto však krása, účelnost
a trvanlivost jejich práce zůstává prvotřídní a v mnohém nadále překonává průmyslově
vyráběné produkty.